![[feature]](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiEX8KeBalv6BUg0T6TD6kbxhN6XrFlP2RvCFQUJtdD_0tdOCc5ole97FtqlMKgtMVU__Yeb8QZNQUx-Z9m10macm6sDS6L0aA4Gqqnh1PxB7fnJ8yFyKG-1gV6ZSgK4vsgyYTq25vszxhb/s1600/y-tu-mama-tambien.jpg)
Yazar ; Begüm Aksoy
Y Tu Mama Tambien 2001 Meksika yapımı bir dram, erotik filmdir. Senaryosu Alfonso Cuaron and Carlos Cuaron tarafından yazılmış Alfonso Cuaron tarafıntan yönetilmiştir. Film ergenlik çağındaki iki genç çocuğun Tenoch ve Julio’nun orta yaşlı bir kadınla çıktıkları yolculuğu anlatır.
Filmin açılış sahnesi Tenoch ve Julio’nun sevişme sahneleri ile başlar. Tenoch ve kız arkadaşı Herold et Maude posterinin altında sevişirler. Harold et Maude 1971 ABD yapımı bir kara komedidir. 20 li yaşlarında bir gencin 80’li yaşlarında bir kadınla ilişkisini anlatır. Bu yaşlarda izledikleri şeylerden ve çevreden fazlasıyla etkilenebilen ergen bireyler için büyük biriyle seks tabu olmaktan çıkmış belki de bir hedef haline gelmiştir. Film aslında toplumda kabul edilmesi zor bir durumu sevimlileştirerek ya da komedi, güldürü unsuru yaparak pedofiliyi basitleştirir. Aynı kabul edilebilirlik durumunu Y Tu Mama Tambien içinde söyleyebiliriz. Karakterlerin motivasyonu ve diyaloglar bu durumu kabul edilebilir kılar.
Durumun altında yatan gerçekleri sorgulamayız. Luisa kanser olduğu için az ömrü vardır. Kaybolup gitmekten korkar. Halasına bakarak gençlik yıllarını harcamıştır. Hayatı boyunca iki sevgilisi olmuş ve yalnızca onlarla sevişmiştir. İlk sevgilisi trajik bir şekilde motorsiklet kazasında ölmüş, eşi ise onu defalarca aldatmıştır. Üçüncü kişiyi arayacak ya da hep istediği annelik duygusunu yaşayacak vakti yoktur. Bu yüzden çocuklara son sözü : “Hayat bir deniz köpüğü gibidir. Bırakın kendinizi hayatın akışına olur.” Luisa için dalgalar yükselir ve o içideki yeni bir arzunun farkındalığıyla korkusuzca ölüme doğru yüzer. Hayatın sıkıcılığına, zamanın akışına teslim olmamıştır. Tenoch ise edebiyat okuyup yazar olmak isteyen fakat ailesi tarafından iş adamı olmaya zorlanan bir çocuktur. Julio da annesi ve kızkardeşiyle yaşar ve babasını beş yaşından beri görmez. Tenoch ve kız arkadaşı ilk kez birbirleri ile birlikte olmuşlardır. Tenoch sevişirlerken kız arkadaşına başka biriyle yatmayacağına dair söz vermesini ister. Fakat ilerideki sahnelerde Tenoch’un kızarkadaşı gider gitmez yazı geçirecek farklı bir kadın arayışına girdiğini görürüz. Tenoch kız arkadaşının ilk ve son erkeği olmak ister ama kendisine böyle bir sınırlama getirmek istemez. Bu Antik Çağdaki Zeus ve Hera’nın ilişkisinden beri böyle süregelmiştir. Zeus birçok kadınla birlikte olur ama tek bir eşi vardır. Hera dönüp dolaşıp ona döner. Ama Hera için Zeus onun ilk ve son erkeğidir. Yani Zeus varlığıyla adeta ataerkil toplumdaki çapkın erkek kimliğini daha o çağlarda meşrulaştırır*.

Aynı şekilde Julio da kız arkadaşı Cecila ile sevişirken Cecila ona : “İçimde senden bir parça götürmek istiyorum”. der. Yani erkeği penisi ile kimliklendirir. Belli biyolojik farklılıklar karakteri de farklılaştırmaya başlar. Fallus merkezli kültürlerde penis hem gücü hem kırılganlığı simgeler. Penis sönükleşebilir ve herkeste her zaman dik duramaz bu yüzden onun dikleşebilmesi ataerkil bir toplumda gücün simgesi haline gelebilir. Bunun kıymeti kişinin bunu kaybetme tehlikesinden yani elinden alınabilecek olmasından ve aynı zamanda ötekilerde bulunmamasından gelir. Bunu Tenoch ve Julio’nun sürekli “alet muhabbeti” yapmaları, penislerinin uzunluğu, şekli, işlevini karşılaştırmalarından anlarız. “İbne” olmadıklarını vurgulayacak espiriler yaparlar. Mastürbasyon sahnesinde seviştiklerini hayal ettikleri insanları seçmelerinde bile bir yarış halindedirler. Öte yandan aynı dövmeyi paylaşacak, birlikte mastürbasyon yapacak kadar yakın olan bu iki arkadaşın ilişkisi Luisa ile yolculuğa çıkmalarından itibaren değişmeye başlar. Cinselliklerine, dostluklarına, erkekliklerine ve kadınlığa doğru bir yolculuğa çıkarlar. Yolculuğun üç temel kırılma ve farkındalık noktaları vardır.
Hayali bir metafor hedef noktası olan Cennetin Ağzına doğru yolculuk yavaş yavaş birbirlerini tanımaya çalışmaları ile başlar. Luisa biraz daha açılır hayatın ritmini hissetmeye daha çok istekli görünür ama hala durdukları anda koştuğu telefon kulübelerinde kocasına evdeki düzene dair mesaj bırakmayı ihmal etmez. Gereksiz sorumluluk duygusunu bırakması kolay olmayacaktır. Ama sonunda ne olursa olsun bu anlayışını bırakıp hayatta görülmesi gereken her şeyi görmeye dair kararlar alır. Hayata karşı talepkar olmayı öğrenir. İlk kırılma noktası Luisa’nın Tenoch ile sevişmesini görmesidir. Julio onları gördükten sonra onları izlemek yerine yalnız kalmayı tercih eder. Filmdeki dış ses Julio’nun küçükken annesini babasının kollarında gördüğünde karnında benzer ağrıyı hissettiğinden bahseder. Bu sahneyi Freud’un Oedipus ve Lacan’ın penis ve fallus kavramlarıyla değerlendirebiliriz. Oedipus öncesinde annesinin arzusu (fallusu) olduğunu varsayan çocuk zamanla annesinin tek arzuladığının kendisi olmadığını farkeder. Oedipus safhasına girerek eksikliğini bu kez fallusa sahip olmakla gidermek ister. Böylece cinselliğini keşfeder. Julio’nun babası ailesini Julio beş yaşındayken terkettiği için Julio sağlıklı bir kastrasyon süreci yaşayamamış olabilir.
Fakat Luisa’yı Julio ile gördüğünde sanki bu kastrasyon sürecini yeniden yaşar. Yani arzu ettiği her şeye sahip olamayacağını, arzunun doyurulmasının sadece onun talep etmesiyle gerçekleşmeyeceğini anlar. Arzularına sınırlar getirebilmeyi öğrenmeye başlar.
İkinci kırılma noktası ise Luisa’nın Julio ile arabada sevişmesidir. Birbirlerinin kız arkadaşlarıyla seviştiklerini ititraf eden gençler arasında bunu erkekliklerine yedirememeden dolayı rekabet ve tartışma çıkar. Onlara köpek gibi kavga edip kendi bölgenizi belirliyorsunuz. Bu tipik erkeklik diyen Luisa otoriteyi eline alır.
Üçüncü kırılma noktası ise Luisa’nın iki gençle aynı anda sevişmesidir. İki insan cinsel doyum için bir araya geldiğinde aslında sürü içgüdüsüne karşı gelirler. Grubu reddetmeleri utanma duygusu kılığında ortaya çıkar. Seçilen cinsel nesneyi grup bağından uzak tutmak için en aşırı kıskançlık duyguları devreye sokulur. Ancak içkinin de etkisiyle bunun yerini filmde cinsel etken alır. Bu noktada cinsel ilişkilerde önceki evreye gerileme ortaya çıkar. Bu aşık olmanın henüz rol oynamadığı bir evredir. Bu evrede bütün cinsel nesneler eşdeğerde görülür. Bu yüzden Tenoch ve Julio öpüşmüşler ve grup seks yapmışlardır. Fakat sabah uyandıklarında bunun yanlış olduğunu ve erkekliklerinin zedelendiğini düşünürler. Bir daha asla kendi varlıklarını yaşama cesareti gösteremeyecek olan iki birey olarak oradan ayrılırlar.
Y Tu Mama También bir yolculuk filmidir. Bu yolculuk içsel bir yolculuktur. Cinselliğe, dostluklara, erkeliğe ve kadınlığa dair bir yolculuktur. Ahlaki boyutu bir kenara bırakabilirsek bu yolculuğun hayata, gençliğe, cinselliğe ve erkekeliğe dair söyleyecekleri vardır.
KAYNAKÇA⭐
*Psikeart Erkeklik Sayı: 50 Sayfa 68 Gamze İnan Kaya, Evren Şar İşbilen
Freud’da Lacana Psikanaliz Saffet Murat TURA
Uygarlık, Din ve Toplum Sigmund Freud
İçerik Yazarı ; BEGÜM AKSOY
Yorumlar